Ένταξη στο πρόγραμμα Σχολεία-Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Καλειδοσκόπιο Δράσεων του 5ου ΓΕΛ Πατρών- EPAS/ European Parliament Ambassador Schools
Την Τρίτη, 2 Μαΐου 2023, πραγματοποιήθηκε Ημερίδα παρουσίασης των δράσεων και των επισκέψεων που πραγματοποιήθηκαν σε ολόκληρη την σχολική χρονιά στα πλαίσια του προγράμματος EPAS/European Program Ambassador Schools.
Παρουσιάστηκαν σε ολόκληρη την σχολική κοινότητα οι εκδηλώσεις που συμμετείχε το σχολείο μας, τα προσδοκώμενα αλλά και τα παραγόμενα από αυτές αποτελέσματα και δόθηκε η ευκαιρία σε όλους τους μαθητές να γίνουν μια ιδιαίτερα ζωντανή παρέα με την ανταλλαγή σκέψεων, απόψεων και εμπειριών.
Με πολλή χαρά και μεράκι οι μαθητές αναγνώρισαν την προσωπική τους συμμετοχή ως μια σημαντική ψηφίδα σε μια σύνθετη ευρύτερη προσπάθεια και αντιλήφθηκαν την αντίστοιχη συνεισφορά των επιμέρους χωρών στη μεγάλη οικογένεια των λαών της Ευρώπης η οποία οραματίζεται ένα κοινό μέλλον ευημερίας παρόλες τις επιμέρους διάφορες και χαρακτηριστικά. Το μάθημα του σεβασμού της ιδιαιτερότητας, της ετερότητας και της σύμπραξης κάτω από μια κοινή επιδίωξη, είναι ίσως το σημαντικότερο δίδαγμα της Κοινωνίας των Εθνών της Ευρώπης κάτω από τη σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ήταν μια ξεκάθαρη συνειδητοποίηση και από τους μαθητές μας-Junior European Ambassadors.
Οι άξονες δράσης της φετινής χρονιάς, οι οποίοι αναδείχθηκαν στα πλαίσια του προγράμματος EPAS, ήταν τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, η Τραυματική Ιστορική Μνήμη και το Ολοκαύτωμα και η Κλιματική Αλλαγή ως απότοκο της ανθρώπινης δραστηριότητας. Οι ίδιοι οι μαθητές ανέλυσαν τις σκέψεις και τους προβληματισμούς τους στην ολομέλεια των εθελοντών μαθητών-πρεσβευτών του σχολείου μας σε εορταστικό τόνο, ενώ καταγράφηκαν και οι πρώτες σκέψεις για τις δράσεις της επόμενης χρονιάς.
Στην εκδήλωση του 5ου Γενικού Λυκείου Πατρών η κ. Έλλη Λεμονίδου, Ιστορικός και πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, παρουσίασε μια αποκαλυπτική και εμβριθή εισήγηση για το Ολοκαύτωμα και τις φονικές ταυτότητες ενώ ακολούθησαν ερωτήσεις και διάλογος με τους μαθητές του σχολείου μας.
Ο Ευρωβουλευτής κ. Κωνσταντίνος Αρβανίτης, ήταν ο επίτιμος προσκεκλημένος στην εκδήλωσή μας. Μας παρουσίασε, από τις Βρυξέλλες όπου γινόταν η πανηγυρική συνεδρίαση του Ευρωκοινοβουλίου για την Ημέρα της Ευρώπης, μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ανάλυση του τρόπου δράσης των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσω των οποίων θωρακίζεται η προστασία των δικαιωμάτων των Ευρωπαίων πολιτών και μάλιστα στο ιδιαίτερα κομβικό θέμα για τους νέους που αφορά τα δικαιώματα στη χρήση του Διαδικτύου. Έγινε επίσης μια εκτενής αναφορά στον τρόπο που η λειτουργία της Ευρωπαϊκής Κυβέρνησης επηρεάζει την καθημερινότητα των πολιτών όλων των χωρών της Ένωσης αλλά και στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που θα αναλάβουν οι μαθητές ως αυριανοί πολίτες της Ευρωπαϊκής κοινότητας. Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ρωτήσουν τον κ. Αρβανίτη για φλέγοντα ζητήματα της επικαιρότητας αλλά και να πληροφορηθούν για θέματα της λειτουργίας του Ευρωκοινοβουλίου και του πλαισίου λήψης των αποφάσεων της Ευρωβουλής που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τη ζωή όλων μας.
Η υβριδική αυτή Ημερίδα πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του εορτασμού της Ημέρας της Ευρώπης, ημέρα σημαντική για όλους τους Ευρωπαίους πολίτες που αντιλαμβάνονται την Ε.Ε. ως ζωτικό πολιτικό χώρο κατοχύρωσης των πολιτικών δικαιωμάτων και άνθισης των ατομικής και συλλογικής ευημερίας χωρίς την απειλή των ολοκληρωτικών αντιλήψεων που αιματοκύλισαν τόσες φορές την ήπειρό μας.
Όλα αυτά έγιναν εφικτά χάρη στην άοκνη και αποτελεσματική προσπάθεια της κ. Βασιλικής Δαβάνου/Senior European Ambassador, που κατέστησε τεχνικά εφικτή την Ημερίδα. Συγχαίρουμε όλους τους συμμετέχοντες καθόλη τη σχολική χρονιά στις εκδηλώσεις του σχολείου και προσδοκούμε μια εξαιρετική νέα σχολική χρονιά!
Την Ημερίδα οργάνωσε η ομάδα του προγράμματος EPAS του σχολείου μας που απαρτίζεται από τους καθηγητές:
Βασιλική Δαβάνου, καθηγήτρια Πληροφορικής/Μαθηματικός
Μαρία Δαλαμήτρου, καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας
Δημήτρης Καλτσάς, καθηγητής Κοινωνιολογίας, Υποδιευθυντής του σχολείου
Χρήστος Μουτάφης, καθηγητής Φιλοσοφίας, Ιστορικός
Ελεάννα Σαλούστρου, καθηγήτρια Βιολογίας
Χρήστος Φελούκας, καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας
Μαριάννα Χατζήπαπα, καθηγήτρια Κλασικής Φιλολογίας.


Επίσκεψη στο Στρατόπεδο Συγκέντρωσης Νταχάου- Μουσείο Ιστορικής Μνήμης, στο Μόναχο της Γερμανίας.

Το Ολοκαύτωμα ήταν ο συστηματικός διωγμός και η γενοκτονία διαφόρων εθνικών (κυρίως των Εβραίων), θρησκευτικών, κοινωνικών ή/και πολιτικών ομάδων κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το Ολοκαύτωμα υποκινούταν από την Ναζιστική Γερμανία και τους συνεργάτες της.

Μερικές ενέργειες με τις οποίες η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να αποτρέψει τέτοιου είδους γεγονότα είναι οι εξής:
• Προαγωγή της ειρήνης, των αξιών της και της ευημερίας των πολιτών της με στόχο την καταπολέμηση της πολέμου, της βίας και της εγκληματικότητας.
• Διατήρηση της δημοκρατίας και προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων
• Παροχή ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης
• Ενίσχυση της ισότητας, με σκοπό την αποτροπή του κοινωνικού αποκλεισμού και των άνισων διακρίσεων διάφορων κοινωνικών ομάδων ως προς την φυλετική τους προέλευση, την καταγωγή, το φύλλο, την ηλικία κ.λ.π

Τζουμερκιώτης Αθανάσιος, μαθητής  της Α΄ Λυκείου

Για να αποτρέψουμε αποτρόπαια γεγονότα όπως το ολοκαύτωμα πρέπει πρώτα να γνωρίσουμε την ιστορία μας και έπειτα να αποδεχτούμε τα λάθη μας καθώς είναι αρκετοί εκείνοι που τα αμφισβητούν. Πρέπει να διαμορφώσουμε μία κουλτούρα συλλογικότητας και σεβασμού μεταξύ των λαών, διατηρώντας παράλληλα τα στοιχεία που μας διαφοροποιούν χωρίς ,όμως, να τα θεωρούμε ανώτερα από αυτά των άλλων.

Τέλος δεν πρέπει να διαγράψουμε τις μαύρες αυτές σελίδες της ιστορίας καθώς αποτελούν ένα κομμάτι της, το οποίο δεν πρέπει να ξεχάσουμε ώστε να διαμορφώσουμε την πορεία της μελλοντικής γενιάς.

                                                                       Γεωργόπουλος Ανδρέας, μαθητής  της Α΄ Λυκείου



Ταξιδεύοντας στο Μόναχο.

   Το Μόναχο είναι μία πόλη που μπορεί σε έναν άνθρωπο να προσφέρει αξέχαστες εικόνες,εμπειρίες και γνώσεις σχετικά με το τι τελικά επικρατεί στην Βαυαρία. Έτσι και εμείς καταφέραμε να αντλήσουμε τα παραπάνω. Συγκεκριμένα, είχαμε την δυνατότητα να αντικρίσουμε πολλούς πολιτισμούς, πολλούς διαφορετικούς τρόπους ζωής των ανθρώπων και να νιώσουμε πόσο εν τέλει φίλοι μας είναι οι Γερμανοί.

Τέλος, η συγκεκριμένη εκδρομή ήταν μια ευκαιρία να μάθουμε περισσότερα και με πιο παραστατικό τρόπο για το Ολοκαύτωμα ως συνέχεια και της επίσκεψής μας στα Καλάβρυτα.

                                                                     Σπυριδούλα Παπασπυροπούλου, μαθήτρια  της Β΄ Λυκείου



Γράφουν οι Αγαπητού Ευρυδίκη και Θεοδωρακοπούλου Ευδοκία-Ειρήνη,

μαθήτριες της Γ΄ τάξης.

Η λέξη Ολοκαύτωμα προέρχεται από το αρχαίο ελληνικό ρήμα ὁλόκαυτέω, και σημαίνει «προσφέρω πλήρως καμμένη θυσία »  στον Θεό. Η λέξη αυτή έχει χρησιμοποιηθεί με τη σημασία του βίαιου θανάτου πολλών ανθρώπων. Τα θύματα του Ολοκαυτώματος ήταν  Αθίγγανοι, Ρομά, ομοφυλόφιλοι, ανάπηρα άτομα, ψυχικά ασθενείς, Σλάβοι της Ανατολικής Ευρώπης, Πολωνοί, Σοβιετικοί αιχμάλωτοι πολέμου, Μάρτυρες του Ιεχωβά και γενικότερα όσοι δεν ανήκαν στην λεγόμενη Αρία φυλή.

Η λέξη αυτή χρησιμοποιήται για την γενοκτονία κυρίως των Εβραίων από τους Ναζι, οι οποίοι υποστήριζαν ότι έπρεπε να νομιμοποιηθεί η άκρως αντιανθρωπιστική και ρατσιστική αντίληψη της εξόντωσης των “άχρηστων ανθρώπων

Οι τρόποι με τους οποίους η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσε να αποτρέψει τέτοια φρικαλέα εγκλήματα, όπως το Ολοκαύτωμα, είναι οι εξής :

1.Σημαντική είναι η ύπαρξη του άκρως ανθρωπιστικού πολιτεύματος της  δημοκρατίας σε όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία συνιστά τη λύση προβλημάτων μέσω του διαλόγου και όχι μέσω εχθροπραξιών.

2.Όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι αναγκαίο να ενημερώνουν τους πολίτες σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα τα οποία είναι κοινά για όλους τους ανθρώπους (όπως για παράδειγμα το δικαίωμα στη ζωή, στην ελευθερία σκέψης και λόγου, στην εκπαίδευση, στην υγεία κ.α) κατακρίνοντας, καταδικάζοντας και επεμβαίνοντας σε οποιαδήποτε ενέργεια καταπατά τα  δικαιώματα αυτά , προβάλλοντας την ειρήνη και τη συνεργασία μεταξύ των κρατών δίνοντας το παράδειγμα σε όλους τους πολίτες για το πόσο σημαντικό είναι να μην παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα καθώς ο πόλεμος βρίσκεται έξω από τη δικαιοσύνη και το δίκαιο.

3.Κυρίως όμως ο φορέας που έχει τη δυνατότητα να αποτρέψει τέτοια απάνθρωπα γεγονότα είναι το σχολείο μέσα από την ανθρωπιστική παιδεία και τη συνεργασία όλων των σχολείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οφείλει να γίνει σωστή και αμερόληπτη ενημέρωση στους νέους σχετικά με τα ιστορικά γεγονότα για να αποφευχθεί η ανακύκλωση της ιστορίας. Παράλληλα έχει μέγιστη σημασία οι νέοι από πολύ μικρή ηλικία να καλλιεργούν την ισότητα, την ανεκτικότητα και τον σεβασμό προς όλους τους ανθρώπους, ώστε ως ενήλικες να μπορούν να αντισταθούν σε τέτοιες φασιστικές και απόλυτες αντιλήψεις. Ο καθε παιδαγωγός πρέπει να μαθαίνει στον μαθητή να αγαπάει την ειρήνη και τον άνθρωπο και να μισεί τον πόλεμο. Τέλος τα σχολεία μπορούν να οργανώνουν σεμινάρια, ημερίδες και επισκέψεις σε χώρους, με θέμα τέτοια εγκλήματα ώστε οι νέοι να ενημερωθούν καλύτερα και να ευαισθητοποιηθούν.

Κλείνοντας, αξίζει να τονιστεί ότι όλοι ατομικά και συλλογικά οφείλουμαι να επιδιώκουμαι, με τις επιλογές μας ως πολίτες, τη διασφάλιση του κοινού καλού. Άλλωστε, δεν υπάρχει δρόμος προς την ειρήνη. Η ειρήνη είναι ο δρόμος

Η εργασία των μαθητριών εντάσσεται στα πλαίσια του προγράμματος:

“Σχολεία – Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. (EPAS)”



Διαδικτυακή εκδήλωση

Οι μαθητές /-τριες και οι καθηγητές/-τριες του 5ου Γενικού Λυκείου Πατρών στα
πλαίσια του προγράμματος EPAS/ European Parliament Ambassador Schools,Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
διοργάνωσαν μια διαδικτυακή εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την

Τρίτη 2 Μαΐου 2023 από τις 10:00 π.μ. έως 14:00 μ.μ.

με θεματικούς άξονες:

1) τα Ανθρώπινα δικαιώματα,
2) τον Κοινωνικό αποκλεισμό
3) και την Κλιματική αλλαγή.

ΑΦΙΣΑ   ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *