Νέοι Junior European Parliament Ambassadors
Erasmus Days 2023: Το logo του προγράμματος Erasmus+ σχολείου μας “Point of EU”
H εβδομάδα 9 έως 14 Οκτωβρίου είναι εβδομάδα Erasmus και όλα τα σχολεία γιορτάζουν τις δικές τους Erasmus Days.
To σχολείο μας διοργάνωσε μαθητικό διαγωνισμό σχεδιασμού του λογότυπου που θα συνοδεύει το εγκεκριμένο σχέδιο Erasmus+ του σχολείου μας με τίτλο:
“Point of EU: Ενισχύοντας την Ευρωπαϊκή Ταυτότητα, Κατανοώντας τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα”.
Οι μαθήτριες και μαθητές ανταποκρίθηκαν καταθέτοντας περισσότερα από δεκαπέντε σχέδια για αξιολόγηση.
Τα σχέδια αξιολογήθηκαν ανώνυμα από την παιδαγωγική ομάδα Erasmus+ του σχολείου και η βαθμολογία ανέδειξε δύο νικήτριες, μαθήτριες και οι δύο της Α Λυκείου. Οι μαθήτριες θα ταξιδέψουν την επόμενη σχολική χρονιά στην Πολωνία, για να διεκπεραιώσουν με μαθητές του Λυκείου Ogólnokształcące στην Κρακοβία δραστηριότητες σχετικές με τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο και την Ευρωπαϊκή Ένωση και να επισκεφτούν το Άουσβιτς.
Την ομάδα τους θα πλαισιώνουν δέκα επιπλέον μαθήτριες/μαθητές όλων των τάξεων, που θα επιλεγούν βάσει ορισμένων κριτηρίων, δύο συνοδοί εκπαιδευτικοί των μαθητών και δύο εκπαιδευτικοί που θα πραγματοποιήσουν ετεροπαρατήρηση εργασίας στο ίδιο Λύκειο.
Η Γεροπούλου Χριστίνα (Α1) σχεδίασε ψηφιακά το logo που επιλέχτηκε πρώτο:
“Μέσω του συγκεκριμένου διαγωνισμού μού δίνεται η δυνατότητα να ταξιδέψω στην Πολωνία με το πρόγραμμα Erasmus. Δεν έχουν όλα τα παιδιά την ευκαιρία να γνωρίσουν και να κάνουν μάθημα με παιδιά από άλλη χώρα. Είναι σπουδαίο να μαθαίνεις τις συνήθειες, τον τρόπο ζωής και την κουλτούρα άλλων λαών. Ταυτόχρονα, θα εμπλουτίσουμε τις γνώσεις μας σχετικά με τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ θα μιλήσουμε για τα δικαιώματα των ανθρώπων, ένα θέμα που μας αφορά όλους”. Η Χριστίνα λέει πως σχεδίασε το logo με τρόπο ώστε αυτό να αντικατοπτρίζει τη συνεργασία των λαών, τα δικαιώματα και την ελευθερία.
Η Εμμανουέλα Λουκατάρη (Α1) σχεδίασε στο χέρι τη δική της πρόταση για logo:
“Αυτή η εκπαιδευτική εκδρομή στην Κρακοβία και στο Άουσβιτς θα μου προσφέρει αρκετές γνώσεις και κατά κύριο λόγο παραπάνω πληροφορίες για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Είμαι ενθουσιασμένη που μέσα από μία ζωγραφιά που έκανα θα καταφέρω να πάω στο εξωτερικό με το πρόγραμμα Erasmus. H ζωγραφιά απεικονίζει μια πυξίδα η οποία δείχνει προς το μέλλον της Ευρώπης. Δηλαδή ότι πρέπει να κοιτάζουμε το μέλλον με αισιοδοξία και να σεβόμαστε το παρελθόν”.
Ευχαριστούμε όλες/-ους τις μαθήτριες/τους μαθητές για τη θερμή συμμετοχή τους.
Ευρωπαϊκή Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού 2023
10η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού
Εορτάζοντας την Ευρωπαϊκή Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού, το σχολείο μας, το 5ο ΓΕΛ Πατρών, επισκέφθηκε το Παμπελοποννησιακό Στάδιο στης πόλη μας, το οποίο εγκαινιάστηκε φιλοξενώντας αγώνες των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, το 2004.
Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δείξουν τις ικανότητές τους στα αγωνίσματα αλλά και στους παραδοσιακούς χορούς, αναπόσπαστο κομμάτι των εορτασμών των Ολυμπιακών αγώνων από την αρχαιότητα έως σήμερα.
Οι Έφηβοι Ευρωβουλευτές του σχολείου μας, παρουσίασαν τις σκέψεις τους στην ολομέλεια των μαθητών για το νόημα των Ολυμπισμού, ως κήρυκες της έναρξης των Αγώνων. Οι Junior Ambassadors προβληματίστηκαν για την μετεξέλιξη του αθλητικού ιδεώδους από την εποχή της ευγενούς άμιλλας και της ανακωχής, στη σύγχρονη εποχή του έντονου ανταγωνισμού και της εμπορευματοποίησης των ολυμπιακών αξιών.
video1, video2, video3, video4, video5,video6 , video7, video8
5ο Γενικό Λύκειο Πατρών
Σχολείο Πρεσβευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
Το σχολείο μας αξιολογήθηκε ως Σχολείο Πρεσβευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο νόμο Αχαΐας
για το Έτος 2022-2023 λαμβάνοντας υψηλή βαθμολογία.
Ήταν μια επιβράβευση για μια σειρά δράσεων και επισκέψεων των μαθητών και μαθητριών του σχολείου μας με θεματικούς άξονες την κατοχύρωση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, την άρση των κοινωνικών αποκλεισμών και των διώξεων, με ιστορικό παράδειγμα το Ολοκαύτωμα και την ευαισθητοποίηση για τις συνέπειες της Κλιματικής Αλλαγής.
Από την επίσκεψη στο κέντρο Ατομικών Ερευνών στο Cern της Ελβετίας, μέχρι τη συμμετοχή στις εργασίες της Ευρωβουλής στο Στρασβούργο της Γαλλίαςκαι τη βιωματική επίσκεψη στο Νταχάου της Γερμανίας, οι μαθητές/Έφηβοι Ευρωβουλευτές ενημερώθηκαν σε ημερίδες, συμμετείχαν σε ξεναγήσεις και παρουσίασαν εργασίες που αφορούν τους στόχους της Ενωμένης Ευρώπης ενώ οραματίστηκαν ένα πιο αισιόδοξο μέλλον, μέσα από την κατανόηση και την αποδοχή των ιδιαιτεροτήτων όλων των λαών αλλά και την στόχευση στην κοινή ευημερία.
Το πρόγραμμα υλοποιείται υπό την αιγίδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του συνδέσμου του στην Ελλάδα, με συγκεκριμένα κριτήρια.
Η ομάδα εκπαιδευτικών του σχολείου που υλοποίησε το πρόγραμμα είναι:
Χ. Μουτάφης, Β. Δαβάνου, Ε. Σαλούστρου, Μ. Χατζήπαπα, Μ. Δαλαμήτρου, Δ. Καλτσάς.
Δείτε στην εφημερίδα Πελοπόννησο το σχετικό άρθρο.
Καλειδοσκόπιο Δράσεων του 5ου ΓΕΛ Πατρών- EPAS/ European Parliament Ambassador Schools
Επίσκεψη στο Στρατόπεδο Συγκέντρωσης Νταχάου
Μουσείο Ιστορικής Μνήμης, στο Μόναχο της Γερμανίας.
Το Ολοκαύτωμα ήταν ο συστηματικός διωγμός και η γενοκτονία διαφόρων εθνικών (κυρίως των Εβραίων), θρησκευτικών, κοινωνικών ή/και πολιτικών ομάδων κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το Ολοκαύτωμα υποκινούταν από την Ναζιστική Γερμανία και τους συνεργάτες της.
Μερικές ενέργειες με τις οποίες η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να αποτρέψει τέτοιου είδους γεγονότα είναι οι εξής:
• Προαγωγή της ειρήνης, των αξιών της και της ευημερίας των πολιτών της με στόχο την καταπολέμηση της πολέμου, της βίας και της εγκληματικότητας.
• Διατήρηση της δημοκρατίας και προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων
• Παροχή ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης
• Ενίσχυση της ισότητας, με σκοπό την αποτροπή του κοινωνικού αποκλεισμού και των άνισων διακρίσεων διάφορων κοινωνικών ομάδων ως προς την φυλετική τους προέλευση, την καταγωγή, το φύλλο, την ηλικία κ.λ.π
Τζουμερκιώτης Αθανάσιος, μαθητής της Α΄ Λυκείου
Για να αποτρέψουμε αποτρόπαια γεγονότα όπως το ολοκαύτωμα πρέπει πρώτα να γνωρίσουμε την ιστορία μας και έπειτα να αποδεχτούμε τα λάθη μας καθώς είναι αρκετοί εκείνοι που τα αμφισβητούν. Πρέπει να διαμορφώσουμε μία κουλτούρα συλλογικότητας και σεβασμού μεταξύ των λαών, διατηρώντας παράλληλα τα στοιχεία που μας διαφοροποιούν χωρίς ,όμως, να τα θεωρούμε ανώτερα από αυτά των άλλων.
Τέλος δεν πρέπει να διαγράψουμε τις μαύρες αυτές σελίδες της ιστορίας καθώς αποτελούν ένα κομμάτι της, το οποίο δεν πρέπει να ξεχάσουμε ώστε να διαμορφώσουμε την πορεία της μελλοντικής γενιάς.
Γεωργόπουλος Ανδρέας, μαθητής της Α΄ Λυκείου
Ταξιδεύοντας στο Μόναχο.
Το Μόναχο είναι μία πόλη που μπορεί σε έναν άνθρωπο να προσφέρει αξέχαστες εικόνες,εμπειρίες και γνώσεις σχετικά με το τι τελικά επικρατεί στην Βαυαρία. Έτσι και εμείς καταφέραμε να αντλήσουμε τα παραπάνω. Συγκεκριμένα, είχαμε την δυνατότητα να αντικρίσουμε πολλούς πολιτισμούς, πολλούς διαφορετικούς τρόπους ζωής των ανθρώπων και να νιώσουμε πόσο εν τέλει φίλοι μας είναι οι Γερμανοί.
Τέλος, η συγκεκριμένη εκδρομή ήταν μια ευκαιρία να μάθουμε περισσότερα και με πιο παραστατικό τρόπο για το Ολοκαύτωμα ως συνέχεια και της επίσκεψής μας στα Καλάβρυτα.
Σπυριδούλα Παπασπυροπούλου, μαθήτρια της Β΄ Λυκείου
Γράφουν οι Αγαπητού Ευρυδίκη και Θεοδωρακοπούλου Ευδοκία-Ειρήνη,
μαθήτριες της Γ΄ τάξης.
Η λέξη Ολοκαύτωμα προέρχεται από το αρχαίο ελληνικό ρήμα ὁλόκαυτέω, και σημαίνει «προσφέρω πλήρως καμμένη θυσία » στον Θεό. Η λέξη αυτή έχει χρησιμοποιηθεί με τη σημασία του βίαιου θανάτου πολλών ανθρώπων. Τα θύματα του Ολοκαυτώματος ήταν Αθίγγανοι, Ρομά, ομοφυλόφιλοι, ανάπηρα άτομα, ψυχικά ασθενείς, Σλάβοι της Ανατολικής Ευρώπης, Πολωνοί, Σοβιετικοί αιχμάλωτοι πολέμου, Μάρτυρες του Ιεχωβά και γενικότερα όσοι δεν ανήκαν στην λεγόμενη Αρία φυλή.
Η λέξη αυτή χρησιμοποιήται για την γενοκτονία κυρίως των Εβραίων από τους Ναζι, οι οποίοι υποστήριζαν ότι έπρεπε να νομιμοποιηθεί η άκρως αντιανθρωπιστική και ρατσιστική αντίληψη της εξόντωσης των “άχρηστων ανθρώπων
Οι τρόποι με τους οποίους η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσε να αποτρέψει τέτοια φρικαλέα εγκλήματα, όπως το Ολοκαύτωμα, είναι οι εξής :
1.Σημαντική είναι η ύπαρξη του άκρως ανθρωπιστικού πολιτεύματος της δημοκρατίας σε όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία συνιστά τη λύση προβλημάτων μέσω του διαλόγου και όχι μέσω εχθροπραξιών.
2.Όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι αναγκαίο να ενημερώνουν τους πολίτες σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα τα οποία είναι κοινά για όλους τους ανθρώπους (όπως για παράδειγμα το δικαίωμα στη ζωή, στην ελευθερία σκέψης και λόγου, στην εκπαίδευση, στην υγεία κ.α) κατακρίνοντας, καταδικάζοντας και επεμβαίνοντας σε οποιαδήποτε ενέργεια καταπατά τα δικαιώματα αυτά , προβάλλοντας την ειρήνη και τη συνεργασία μεταξύ των κρατών δίνοντας το παράδειγμα σε όλους τους πολίτες για το πόσο σημαντικό είναι να μην παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα καθώς ο πόλεμος βρίσκεται έξω από τη δικαιοσύνη και το δίκαιο.
3.Κυρίως όμως ο φορέας που έχει τη δυνατότητα να αποτρέψει τέτοια απάνθρωπα γεγονότα είναι το σχολείο μέσα από την ανθρωπιστική παιδεία και τη συνεργασία όλων των σχολείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οφείλει να γίνει σωστή και αμερόληπτη ενημέρωση στους νέους σχετικά με τα ιστορικά γεγονότα για να αποφευχθεί η ανακύκλωση της ιστορίας. Παράλληλα έχει μέγιστη σημασία οι νέοι από πολύ μικρή ηλικία να καλλιεργούν την ισότητα, την ανεκτικότητα και τον σεβασμό προς όλους τους ανθρώπους, ώστε ως ενήλικες να μπορούν να αντισταθούν σε τέτοιες φασιστικές και απόλυτες αντιλήψεις. Ο καθε παιδαγωγός πρέπει να μαθαίνει στον μαθητή να αγαπάει την ειρήνη και τον άνθρωπο και να μισεί τον πόλεμο. Τέλος τα σχολεία μπορούν να οργανώνουν σεμινάρια, ημερίδες και επισκέψεις σε χώρους, με θέμα τέτοια εγκλήματα ώστε οι νέοι να ενημερωθούν καλύτερα και να ευαισθητοποιηθούν.
Κλείνοντας, αξίζει να τονιστεί ότι όλοι ατομικά και συλλογικά οφείλουμαι να επιδιώκουμαι, με τις επιλογές μας ως πολίτες, τη διασφάλιση του κοινού καλού. Άλλωστε, δεν υπάρχει δρόμος προς την ειρήνη. Η ειρήνη είναι ο δρόμος
Η εργασία των μαθητριών εντάσσεται στα πλαίσια του προγράμματος:
“Σχολεία – Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. (EPAS)”
Διαδικτυακή εκδήλωση
Οι μαθητές /-τριες και οι καθηγητές/-τριες του 5ου Γενικού Λυκείου Πατρών στα
πλαίσια του προγράμματος EPAS/ European Parliament Ambassador Schools,
διοργάνωσαν μια διαδικτυακή εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την
Τρίτη 2 Μαΐου 2023 από τις 10:00 π.μ. έως 14:00 μ.μ.
με θεματικούς άξονες:
1) τα Ανθρώπινα δικαιώματα,
2) τον Κοινωνικό αποκλεισμό
3) και την Κλιματική αλλαγή.