03/02/24 έως 09/02/24 Εκπαιδευτική επίσκεψη στο ερευνητικό κέντρο Cern της Ελβετίας.

Το σχολείο μας πραγματοποίησε και εφέτος από 02/02/24 έως 09/02/24 την επίσκεψη στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Πυρηνικών Ερευνών (Conceil Europeen  pour la Nucleaire) γνωστό από τα ακρωνύμια CERN.

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Πυρηνικών Ερευνών (CERN) είναι το μεγαλύτερο εργαστήριο πυρηνικής και σωματιδιακής φυσικής. Φυσικοί και μηχανικοί, χρησιμοποιώντας τους πλέον προχωρημένους και σύνθετους  επιταχυντές και ανιχνευτές, διερευνούν τη θεμελιώδη δομή της ύλης και τους βασικούς νόμους  του σύμπαντος.  Στόχος τους είναι η κατανόηση των πιο βασικών συστατικών της ύλης, των στοιχειωδών σωματιδίων, και των νόμων που τα διέπουν.

Οι επιταχυντές είναι διατάξεις που επιταχύνουν σωματίδια (πρωτόνια, ηλεκτρόνια ή άλλα ιόντα) σε υψηλές ενέργειες, προτού αυτά συγκρουστούν, είτε μεταξύ τους, είτε με ακίνητους στόχους. Ο μεγαλύτερος επιταχυντής είναι ο LHC (Large Hadron Collider, Μεγάλος Επιταχυντής Αδρονίων). Οι ανιχνευτές καταγράφουν τα αποτελέσματα των κρούσεων και συλλέγουν τα απαραίτητα πειραματικά δεδομένα.

Το CERN βρίσκεται στα Γαλλοελβετικά σύνορα, δυτικά της Γενεύης. Ιδρύθηκε το 1954 από 12 χώρες, με την Ελλάδα να αποτελεί ιδρυτικό μέλος. Σήμερα αριθμεί 22 χώρες μέλη. Στο CERN εργάζονται περίπου 6500 επιστήμονες, από 500 πανεπιστήμια και πάνω από 80 εθνικότητες. Η Ελλάδα συμμετέχει στα πειράματα ATLAS, CMS, ALICE, CAST, ISOLDE, n_TOF και RD-51 με ερευνητικές ομάδες από το Ε.Κ.Π.Α., το Ε.Μ.Π., το Α.Π.Θ., το Παν. Ιωαννίνων, το Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. «Δημόκριτος» και το Παν. Πατρών.

Ανώτατο όργανο διοίκησης του CERN είναι το Συμβούλιο. Κάθε χώρα μέλος εκπροσωπείται στο Συμβούλιο με δύο εκπροσώπους.

Ήταν η τρίτη  κατά σειρά φορά που πραγματοποιήθηκε την τελευταία πενταετία.

Συμμετείχαν (44) μαθητές της Β΄τάξης, στη μεγάλη πλειοψηφία τους από την ομάδα προσανατολισμού των θετικών επιστημών.

Οι (4) συνοδοί καθηγητές ήταν ο Διευθυντής Καλτσάς Δημήτριος, ο υποδιευθυντής Σαμπαζιώτης Μιχάλης , ο Κωτσόπουλος Γιώργος και η Μαργαρίτα Ζάρρα.

Η εξαήμερη εκδρομή μας έγινε με το πλοίο της γραμμής Πάτρα Αγκώνα.

Επισκεφθήκαμε την πόλη του Μιλάνου, το τουριστικό θέρετρο Σαμονί, την «Βενετία» της Γαλλίας το Ανεσσύ, την πόλη της Γενεύης, όπου και το ερευνητικό κέντρο  CERN την  Πρωτεύουσα της Ελβετίας Βέρνη, την γραφική πόλη Λουκέρνη και την υπέροχη πόλη του Κόμο της βόρειας Ιταλίας.

Τα ιστορικό Μιλάνο (Μεδιόλανο) όπου υπογράφηκε το Διάταγμα ανεξιθρησκίας (313 μ.Χ. από Μ. Κωνσταντίνο). Αποτελεί παγκόσμιο εμπορικό κέντρο, σταυροδρόμι λαών, πολιτισμών και ιστορικών καταστάσεων.

Στο ιστορικό κέντρο θαυμάσαμε από κοντά την Πλατεία Ντουόμο( Piazza del Duomo) με τον ομώνυμο Καθεδρικό Ναό (Duomo di Milano). Ο γοτθικός καθεδρικός ναός  χρειάστηκε σχεδόν έξι αιώνες για να ολοκληρωθεί και είναι η τρίτη μεγαλύτερη εκκλησία στον κόσμο και η μεγαλύτερη εκκλησία της Ιταλίας, αφού η βασιλική του Αγ. Πέτρου βρίσκεται στο Βατικανό που είναι αυτόνομο κράτος. Τα μνημειακού χαρακτήρα κτίσματα που πλαισιώνουν την πλατεία, με εξαίρεση τον Καθεδρικό Ναό και το Βασιλικό Ανάκτρο, ανεγέρθηκαν σε σχέδια του Μενγκόνι, με πιο αξιοσημείωτο παράδειγμα τη στοά Γκαλερία Βιτόριο Εμανουέλε Β΄

Στο τέλος της στοάς υπάρχει το κτίριο της Όπερας Σκάλα του Μιλάνο (το κτίριο αριστερά με τον κυκλικό θόλο)

Μπροστά της στην απέναντι πλατεία δεσπόζει το άγαλμα του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Συνεχίζοντας την αλπική μας διαδρομή κάτω από το ορεινό τμήμα του Λευκού Όρους (Mont Blanc) περάσαμε μέσω του ομώνυμου τούνελ στην  Ιταλία. Το τούνελ έχει μήκος 11,6 χλμ.

Ήταν επί σειρά ετών το μεγαλύτερο στον κόσμο, έχασε όμως την πρωτιά του από το τούνελ Άρλσμπεργκ στην Αυστρία.

Την επόμενη ημέρα ταξιδέψαμε μέσα στην Ιταλία προς Γαλλία

Πρώτα επισκεφτήκαμε το αλπικό Σαμονί (Chamonix), χειμερινό θέρετρο χιονοδρομικού ενδιαφέροντος. Δυστυχώς για υψηλά βαλάντια. Πραγματικά πολύ προσεγμένο και πανέμορφο!!!

Οι αρχαίοι παγετώνες δεσπόζουν πάνω από την πόλη, μειωμένοι όμως λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Τα κτίρια πανέμορφα..

Στην συνέχεια επισκεφτήκαμε το γραφικό Αννεσύ που αποκαλείται και Βενετία της Γαλλίας.

Την υπόλοιπη ημέρα την αφιερώσαμε στο να γνωρίσουμε την Γενεύη.

Η πόλη αυτή αποτελεί την οικονομική πρωτεύουσα της Ελβετίας όμως έχει σπουδαίο ιστορικό κέντρο στο οποίο και περπατήσαμε ακούγοντας τα σπουδαιότερα σημεία της ιστορίας του από τον έμπειρο ξεναγό μας.

Εκεί βρίσκεται και το σπίτι του Καποδίστρια, ο οποίος οργάνωσε τo διοικητικό σύστημα της Ελβετίας, χωρίζοντάς την σε καντόνια.

Την επόμενη ημέρα στις 14:00 μ.μ. ήταν  το προγραμματισμένο ραντεβού μας στο CERN Στην αρχή ενημερωθήκαμε από ‘Έλληνα επιστήμονα και μάλιστα πήραμε τις πρώτες οδηγίες χωριστήκαμε σε δύο ομάδες. Τη μία ομάδα ανέλαβε ο Έλληνας επιστήμονας και την δεύτερη κάποιος Εγγλέζος. Ήταν εξαιρετικοί και οι δύο. Μόλις τελείωσε ο πρώτος κύκλος ενημέρωσης έγινε εναλλαγή των ξεναγών.

Μας μίλησαν για την ιστορία του ερευνητικού κέντρου CERN και τα επιστημονικά πεδία με τα οποία ασχολείται στην συνέχεια μας πήγαν στο Κέντρο συγκέντρωσης όλων των επιστημονικών αποτελεσμάτων από όλο τον κόσμο (DATA CENTRE) και στο Εργαστήριο Παραγωγής Αντιύλης (ANTIMATTER FACTORY). Στο τέλος επισκεφτήκαμε τον γιγαντιαίο Θόλο (Windows) Όπου με μικρά βίντεο μέσα σε κυκλικές οθόνες είδαμε σημαντικούς σταθμούς της κατάκτησης της  επιστημονικής γνώσης καθώς και αναπαράσταση των πρώτων στιγμών της Μεγάλης Έκρηξης , σύμφωνα με την επικρατούσα θεωρία δημιουργίας του Σύμπαντος.

Η εμπειρία ήταν μοναδική και για όλους μας και για λίγο αφήσαμε τους εαυτούς μας να νιώσουν πως και εμείς είμαστε ένα μικρό τμήμα της όλης επιστημονικής διαδικασίας.

Η συνέχεια του ταξιδιού μας ήταν η επίσκεψη στη Βέρνη η επονομαζόμενη «Μεγάλη Αρκούδα» που είναι η διοικητική πρωτεύουσα της Ελβετίας. Η είσοδος στην πόλη μαγευτική.

Πρώτα επισκεφτήκαμε το σπίτι στο οποίο κατοικούσε ο Αϊνστάιν.

Η Βέρνη, στο γερμανόφωνο καντόνι της Ελβετίας, έχει βαυαρική επιρροή στα κτίριά της, κτισμένη ανάμεσα στο ποτάμι της και το μεσαιωνικό της κάστρο.

Το ταξίδι μας στην Ελβετία έκλεισε με  την όμορφη και γραφική Λουκέρνη.  Στη συνέχεια αποφασίσαμε να κατηφορίσουμε προς την Ιταλία. Η οδική διαδρομή μας μετά από τις σχετικά επίπεδες εκτάσεις της Λουκέρνης στην Κεντρική Ελβετία, στη συνέχεια θα άλλαζε. Θα περνούσαμε μέσα από τους ορεινούς όγκους των Άλπεων. Αν και στην αρχή του ταξιδιού μας είχαμε περάσει στα σύνορα Ιταλίας-Γαλλίας, τη μεγάλη σήραγγα των Άλπεων Mont Blanc, τώρα θα περνούσαμε από τη δεύτερη μεγαλύτερη σήραγγα του κόσμου, τη Gotthand road tunnel, μήκους 16,9 χιλιομέτρων! Η σήραγγα άνοιξε στις 5 Σεπτεμβρίου 1980, και είναι μια σήραγγα μονής οπής με μία μόνο λωρίδα που λειτουργεί σε κάθε κατεύθυνση. Είχε πια νυχτώσει όταν φτάσαμε στο Κόμο με την γραφική ομώνυμη λίμνη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *